דלג לתוכן

News

בואו נדבר על פלסטיק

לפלסטיק ישנם יתרונות רבים - הוא קל, עמיד, זול וניתן לעיצוב בקלות. אך למרות הנוחות בשימוש במוצרי פלסטיק, עולים גם חששות רבים לגבי האופן בו הוא משפיע על הסביבה שכן לפלסטיק, בניגוד לחומרים אורגניים, לוקח מאות שנים להתפרק וכתוצאה מכך, מדי שנה מצטברות כמויות גדולות של פסולת פלסטיק בסביבה בה אנו חיים ומזהמות אותה. ולכן, בשנים האחרונות חל שינוי בגישה עולמית כלפי הפלסטיק ומלבד הניסיון לצמצם את השימוש בו עד כמה שניתן, נעשים מאמצים רבים למצוא דרכים מהירות, יעילות וכלכליות למחזר אותו.

תחילה הפלסטיק ממויין לפי סוג וצבע, ולאחר-מכן הוא נשטף נטחן ומותך. ואף-על-פי שזה נשמע תהליך מהיר ופשוט, אחד האתגרים הגדולים במחזור פלסטיק הוא לסווג אותו לפיו חומריו, שכן סוגים שונים של פלסטיק מגיבים באופן שונה לחום ובכך מקשים על מיונו. יחד עם זאת, נעשים מאמצים רבים לשפר ולייעל את תהליך המיון והמיחזור, וכיום ישנן מספר דרכים שונות למחזר פלסטיק:

  1. עיבוד מכני ליצירת מוצר בעל מאפיינים דומים לחומר הגלם, זהו סוג המיחזור היעיל ביותר והצלחתו תלויה במיון ובהפרדה קפדנית.

  2. עיבוד מכני של החומר ויצירת מוצר בעל מאפיינים אחרים מן המוצר המקורי, זהו סוג המיחזור הנפוץ ביותר.

  3. פירוק כימי של החומר למרכיבי הבסיס שלו ובכך ליצור חומרים חדשים מהן ניתן לייצר מוצרים אחרים. אולם שיטה זו הינה המורכבת והיקרה מכולן, מפני שפעמים רבות מחיר הנפט - ממנו מיוצר הפלסטיק - זול בהרבה מתהליך פירוקו.

  4. שריפת פלסטיק ליצירת אנרגיה, כמו חשמל, יעילותה של צורת מיחזור זו הינה פחותה יותר מפני שהיא לא מפחיתה את השימוש בנפט גולמי ועדיין מלווה בפליטות של פחמן דו חמצני ומזהמים אחרים. 

אף-על-פי שישנם יתרונות ברורים למיחזור פלסטיק כגון: הפחתת השימוש בנפט גולמי, הפחתת הטמנת פסולת וצמצום הפגיעה בסביבה, תהליך המיחזור עדיין טומן בחובו בעיות; התשתיות הנחוצות לאיסוף הפלסטיק, שינועו ותהליך המיחזור עצמו משתמשים גם כן בנפט ובכך גורמים לפליטת מזהמים. אך מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנושאי האקלים, בריאות הציבור וזיהום הסביבה מצביעים כי מיחזור של חומרים, כולל פלסטיק, עדיף במידה ניכרת על-פני הטמנה שלו או שריפתו.

אם כן, למה חשוב למחזר פלסטיק?

כ- 52% מכלל הסיבים המיוצרים בעולם ומשמשים את תעשיית הביגוד עשויים פוליאסטר דבר האופן אותו לאחד הסיבים השימושיים ביותר בשדה האופנה. כלל, תעשיית הביגוד אחראית לכ-32 מיליון מתוך 57 מיליון טון פוליאסטר המיוצרים בעולם ונכון לימים אלו, רק 14% מכלל הסיבים המיוצרים בעולם ממוחזר.

כשאחוז נמוך כל כך של פלסטיק ממוחזר, הבחירה במוצרים העשויים פוליאסטר ממוחזר היא התשובה האקולוגית ביותר. על-אף הקשיים והבעיות שצויינו קודם-לכן, טביעת הרגל הפחמנית של פוליאסטר ממוחזר נמוכה משמעותית מייצור פוליאסטר חדש. על-פי מדד הקיימות של Higg MSI, קילו פוליאסטר ממוחזר מפחית ב- 7% את פליטת גזי החממה מאשר פוליאסטר חדש.* וכדי להמשיך ולשמור על התחממות של מעלה וחצי, כפי שהומלץ על-ידי הפאנל הבינלאומי לשינוי האקלים, עלינו להגדיל את שיעור הסיבים הממוחזרים בשוק מ-14% ל-90% עד 2030, שכן רק כך ניתן לשמור על עליית הטמפרטורות העולמיות במסלולן.

אז איך מתמודדים עם האתגר בתעשיית הביגוד?

כדי להפחית את פליטת גזי החממה, בורסת הטקסטיל העולמית מעודדת כמה שיותר תעשיינים להצטרף לאתגר הפוליאסטר הממוחזר, ולהגדיל את מספר הסיבים הממוחזרים מ- 14% ל- 45% עד שנת 2025.

הדרישה ליצור אלטרנטיבה אקולוגית ומקיימת הובילה להקמתם של ארגונים נוספים, כמו GOTS ו OCS, ברחבי העולם. ארגונים אלו אשר מאגדים תחתם תעשיינים העומדים בקריטריונים אקולוגים שונים כמו שימוש בכותנה אורגנית והעסקה הוגנת של עובדי מפעלים. ישנה חשיבות רבה לקיומם של ארגונים אלה שכן ההשפעות הסביבתיות השליליות של כותנה שאינה אורגנית מתחילות כבר בשלב הראשון במחזור החיים שלה, מפני שגידול סיבים טבעיים כמו כותנה, פשתן וקנבס כרוך בשימוש אינטנסיבי במים וחומרי הדברה כימיים. לעומת זאת, בעת הייצור של כותנה אורגנית לא נעשה שימוש בחומרי הדברה כימיים וכמות המים המשמשת לגידולה קטנה יותר. בכך היא מפחיתה את פוטנציאל החימום העולמי בכ-46% בהשוואה לכותנה רגילה, היא משפרת את פוריות הקרקע ואת תנאי העבודה של החקלאים שלא נחשפים לחומרים מסכנים בעת עבודתם.

למרות שישנם יתרונות וחסרונות בשיטות השונות, יתרון אחד ברור לכל - שימוש בחומרים אורגניים מתכלים או מיחזור של חומרים קיימים מפחית את הפגיעה בסביבה בהיבטים רבים, כך שלעיתים יתרונותיו עולים על חסרונותיו.

מי הם GOTS?

תקן עולמי המפקח על תהליכי הייצור של הכותנה משלב הגידול ועד להפיכתה לבד. התקן המחמיר שם דגש על ייצור אורגני, הוגן, נטול רעלים וכימיקלים בעזרת שילוב של טכניקות מסורתיות וחדשנות טכנולוגית שמטרתה למזער את הפגיעה הסביבתית ולקדם איכות חיים טובה יותר לכל המעורבים בתהליך. לקריאה נוספת, לחצו כאן.

היכן ניתן למצוא פלסטיק בתעשיית האופנה?

פלסטיק משמש את תעשיית האופנה רבות, בדים סינטטיים ממלאים את רשתות האופנה המהירה אך לא רק, לבדים סנטטים יתרונות רבים במיוחד בתחום בגדי הספורט והים שלנו , הם גמישים, טכנולוגיים , עמידים, לפעמים אפילו עמידים מידי.

סיבי הפלסטיק אינם מתכלים ומיוצרים מחומרים מזהמים כגון נפט אשר פולטים בתהליך היצור שלהם כמות גדולה של גזי חממה. לקריאה נוספת לחצו כאן.

נרשמתם בהצלחה!

צפייה במוצר

עריכת עגלה
this is just a warning
להתחבר
עגלה
0 מוצרים