דלג לתוכן

News

כלכלה מעגלית

את עולם האופנה כולנו מכירים. אין סוף רשתות וחנויות בגדים ממלאות את הקניונים ואת היסטוריית הגלישה שלנו; מבחר של צורות, צבעים וטרנדים שמקשים על כולנו לעצור רגע ולחשוב על הדרך שמוצרים אלו עוברים וכיצד שרשרת הייצור שלהם פוגעת בסביבה?

הסיפור שלנו היום מתחיל במקום אחר לחלוטין, בעומקי האוקיינוס בנקודה שאור כבר כמעט
אינו חודר אליה.שקט, דגים שוחים ומנסים להתחמק מרשתות דיג גדולות, עמוסות דגים שנלכדו בתוכן ומתו וכעת הם הפכו לאוכל עבור אחרים. בעוד שהטבע לא מבזבז דבר, אנחנו כן. רשתות דייג רבות זרוקות בקרקעית האוקיינוסים שלנו ומספר רב של יצורי ים איבדו את חייהם או נפצעו בעקבותיהן. התוכנית הסביבתית של האו"ם, UNEP, מעריכה כי 640,000 טונות של ציוד דיג אובד או מושלך באוקיינוסים. אולם השינוי בפתח, והיום ישנם צוללנים רבים העוסקים בהוצאת הרשתות המזהמות מאוקיינוסים. לאחר שרשתות הדיג משוחררות מן הצמחייה ומספינות טבועות הלוכדות אותן, הן מחוברות לבלונים מלאים באוויר אשר עוזרים לעלות אותן אל פני השטח שם הן נאספות על-גבי סירה.

הסיפור שלנו ממשיך במקום אחר לחלוטין, בעיר גדולה, בה פסולת טקסטיל עצומה נזרקת מבניינים ישנים; טונות של שטיחים ישנים נערמים בגלילים גדולים ועומדים להגיע למזבלות. בכל שנה נזרקים באירופה כ-1.6 מיליון טון של שטיחים משומשים וכמעט 2 מיליון טון בארצות הברית, אך כאן הסיפור שלנו מקבל תפנית ורשתות הדיג שנאספו מהים והשטיחים הבלויים
שהוזכרו כאן זוכים בחיים חדשים במקום להישלח למזבלות או שריפה.

אז איך זה בכלל אפשרי?
התחדשות. תהליך שעובד כמו קסם והופך פסולת כמו רשתות דיג ושטיחים ישנים לחוטי ניילון חדשים שיהפכו שוב לשטיחים וטקסטיל. בתהליך מיוחד זה, במקום להשתמש בחומר גלם חדש, לוקחים את חומר הגלם הקיים ומייצרים ממנו חוט חדש. כך נוצר מעגל התחדשות שיכול
להימשך לנצח בו הפסולת הישנה הופכת לחוטים חדשים.
בדים כמו ECONYL® (ניילון ממוחזר העשוי מ 100% פסולת מחודשת) ו FENC® TopGreen (העשוי מחומרים ממוחזרים בניהם בקבוקי פלסטיק) הופכים את את השינוי למציאותי.

נכון להיום אחוז הביגוד הממוחזר נמוך, אולם עלייה משמעותית באחוזי המיחזור שלנו תאפשר להחזיר חומרים יקרים בחזרה אל השוק, מפני שזה היופי בכלכלה מעגלית: היכולת להפוך משהו שאין בו צורך למשהו אחר. יחד עם זאת, הצעד הבא הוא מאמץ קולקטיבי מהאדם ועד לשרשרת האספקה. בנוסף, ידרשו טכנולוגיות חדישות ושיתוף פעולה של חברות ומעצבים ליצירת מוצר מתכלה או כזה שניתן לחדש. ועל-אף שתחום המיחזור עדיין לא מצא את כל הפתרונות האפשריים, עלייה בביקוש של מוצרים מסוג זה יביא איתו פתרונות חדשים בעתיד - כאלו שיבטיחו עתיד לעולמנו.

 

מי הם UNEP?
הסמכות הגלובלית הקובעת את הלך הרוח הסביבתי, הסנגורית הסביבתית של הכדור בו אנו חיים. היא מקדמת פיתוחים ברי קיימא בתוך מערכת האומות המאוחדות באמצעות הסברה.
המיקוד העיקרי של UNEP הוא במשברים הפלנטריים הקורים בעקבות שינויי אקלים, אובדן טבע ומגוון ביולוגי, זיהום ופסולת.

כמה אנחנו ממחזרים?
רק כ-13% מהפסולת העולמית ממוחזרת. לחומרים רבים לוקח מאות שנים להתפרק ואף יותר ועל כן החשיבות למודעות המיחזור היא גבוהה ביותר.

כמה פסולת פלסטיק אנחנו יוצרים?
אנו מייצרים כ-400 מיליון טונות של פסולת פלסטיק בשנה.

הידעת?
מיחזור של פחית אלומיניום בודדת, חוסך מספיק אנרגיה אשר יכולה להאזין לאלבום מוזיקה שלם בטלפון שלכם וכשמדובר ב100 פחיות כמות האנרגיה הנחבכת יכולה להספיק להאיר את חדר השינה שלך למשך שבועיים.

נרשמתם בהצלחה!

צפייה במוצר

עריכת עגלה
this is just a warning
להתחבר
עגלה
0 מוצרים